Waarom Waren Wij Offline met de Webshop?
Welkom bij onze nieuwste blogpost! We zijn blij dat je weer bij ons bent. Vandaag willen we jullie een kijkje achter de schermen geven en uitleggen waarom onze webshop een tijdje offline was. Het was een reis vol uitdagingen, maar we hebben er veel van geleerd. Hier is ons verhaal.
Jesse, Onze Online Regelaar
Als je vaak in onze winkel in Lunteren komt, ken je Jesse waarschijnlijk wel. Hij is degene die alles regelt wat je online van ons kunt vinden, inclusief de webshop. Jesse zorgt ervoor dat de website up-to-date is, de bestellingen soepel verlopen en dat de klantenservice vlekkeloos verloopt. Hij is de stille kracht achter het online succes van By Inspiratie.
Het Begin van By Inspiratie’s Webshop
Een jaar of vier, vijf geleden zaten we met z’n allen bij elkaar op Vlieland. Tijdens een gezellige avond kwam ter sprake dat we als winkel eigenlijk niet meer zonder webshop kunnen, aangezien er zoveel online verkocht wordt. We wisten dat we een plan moesten bedenken om dit te realiseren.
De Eerste Stappen naar Onze Webshop
Een webshop openen is helaas niet zo simpel als het maken van een website en klaar. Onze winkel in Lunteren werd het hoofdkwartier van onze webshop. Vanuit hier werden alle bestellingen verzonden en ingepakt, deels omdat Anjo nog van de oude stempel is en geniet van haar rammel kassa. In Lunteren gingen we toen over naar een kassasysteem dat de voorraad bij kon houden en we openden een webshop.
We moesten alles handmatig bijwerken, wat vaak tot fouten leidde. Omdat we vaak door de drukte vergaten om de voorraad handmatig bij te werken, ontstonden er regelmatig situaties waarin maten niet beschikbaar waren, maar nog wel op de webshop stonden. Dit leidde tot teleurstellingen bij klanten en extra werk voor ons. Met de nieuwe koppeling werd dit probleem opgelost, en alles werkte perfect. Ons klantenbestand en voorraad waren online beschikbaar, en alles leek goed te gaan.
De Noodzaak voor Vernieuwing
Het werkte heerlijk; klantenbestand, voorraad, alles hadden we online en het werkte goed. Tot Jesse bedacht dat het anders moest. Door de groei van onze webshop konden we niet meer blijven werken met ons huidige kassasysteem. Dus er moest een nieuw systeem komen, een compleet nieuw systeem. Dit keer gingen we voor de Ferrari’s onder de kassasystemen. De verkoper vertelde ons dat we bijna niet meer nodig zouden zijn in de winkel; de kassa en webshop konden alles.
Na wekenlang alles omzetten, product per product (we hebben er ongeveer 3000), stond alles in de nieuwe kassa en konden we gaan knallen, dachten we. Maar je raadt het al, als iets te mooi lijkt te zijn, is dat ook vaak zo.
Problemen met het Nieuwe Systeem
Het ene probleem na het andere kwam naar voren. In plaats van dat het ons minder werk ging geven, werden wij bijna slaaf van ons eigen kassasysteem. Niets werkte zoals we wilden. Om een voorbeeld te geven: normaal gesproken is het invoeren van een nieuw product in de kassa eenvoudig en staat het automatisch op de webshop. Bij dit systeem moest alles twee, soms drie keer ingevuld worden. Dit was niet te doen.
Kortingen werkten niet zoals we wilden en het allerergste was dat ons beloofd was dat onze goede plek in Google gelijk zou blijven. Dit was dus niet het geval. We verdwenen bijna uit Google, of als je ons wel zag, was het een link die het niet deed.
Na veel telefoongesprekken konden we gelukkig binnen 14 dagen van het systeem af, maar we hadden nog geen alternatief.
Terug naar de Basis
We haalden onze oude rammel kassa weer tevoorschijn en zetten deze opnieuw in gebruik. Vanaf dat moment hadden we ook geen webshop meer. Het was een moeilijke beslissing, maar noodzakelijk om een stap terug te doen en onze opties opnieuw te evalueren. Na lang zoeken vonden we eindelijk een bedrijf dat ons een nieuw systeem kon leveren. Dit keer kregen we daadwerkelijk iemand aan de telefoon en ze kwamen zelfs langs in de winkel om alles uit te leggen. Eindelijk!
Terug Online
Vanaf 10 april waren we offline, zonder webshop of klantensysteem. Gelukkig kwam ons nieuwe systeem op 10 juni binnen en werd alles geïnstalleerd. Bij het maken van onze nieuwe webshop heeft Jesse hulp gehad van zijn jongere broertje Senna. Ook hij heeft veel verstand van online zaken. Samen met zijn vriendin Lisa hebben ze een webshop in sieraden en fashion voor jonge meiden www.jewellerybylisa.net . Als jullie dit nu kunnen lezen, betekent het dat alles werkt en we weer online zijn. Het was een lange weg, maar we zijn blij dat we weer terug zijn. We zijn ontzettend blij om weer lekker online te werken en onze klanten online net zo goed te helpen als bij ons in de winkels.
De Les die We Hebben Geleerd
De les die we hieruit hebben geleerd, is dat groter niet altijd beter is. Soms zijn de simpele, betrouwbare systemen het beste. We zijn blij dat we weer online zijn en kunnen niet wachten om jullie weer van dienst te zijn via onze webshop en natuurlijk in onze winkels.